Kokosolie – de ongekende gezondheidseffecten

Toen ik van alle zuivel afwilde , was ik op zoek naar andere alternatieven. Kokosolie is ideaal om mee te bakken of om op brood te smeren. Alleen ’s winters wordt het helaas te hard door de koude temperatuur. Maar gelukkig eet ik tegenwoordig toch amper tot geen brood meer. Naast dat het geen lactose bevat, heeft het ook als voordeel dat bij verhitting geen toxines vrij komen. Wat wel het geval is bij olijfolie of bakboter bij bepaalde temperaturen. Het is niet alleen goed voor de inwendige mens, maar ook de uitwendige doordat het een antibacteriële werking heeft.

Kokosolie Extra Virgin van Aman Prana

Mijn voorkeur gaat uit naar kokosolie in een glazen pot, liever geen plastic. Van Aman Prana heb je 325ml voor 11,50 euro. Te koop bij je Natuur-/ reformwinkel. Het kost wat, maar is zeker de moeite waard. Een kleine investering in je eigen gezondheid.

Het is ook ideaal als gezichtscrème. Je hebt maar een beetje nodig en het ruikt heerlijk. Ik merk wel het reinigende effect bij mijn oog make-up. Die zit na een paar uur niet meer op de wimpers waar het hoort, maar onder en boven mijn ogen. Zelfs waterproof heeft geen zin. Niet-Aziatische mensen zullen hier amper last van hebben. Uiteraard kan je het ook op de rest van het lichaam smeren. Maar kijk uit voor je kleren in verband met de vettige emulsie. Laat het eerst goed intrekken.

Kokosolie – de ongekende gezondheidseffecten

Kokosolie (ook wel kokosvet of klapperolie genoemd, wij geven de voorkeur aan kokosolie) is een tamelijk onbekend product voor Nederlandse begrippen. Toch wordt het wereldwijd op zeer grote schaal geproduceerd en verwerkt in uiteenlopende producten zoals cosmetica, zeep en tandpasta. In de Ayurveda en in de Aziatische alsmede de Surinaamse keuken is kokosolie een bekend product, naast palmpitolie.

Kokosolie in het lichaam

Kokosolie bestaat voor een belangrijk deel uit zogeheten MCT / MCFA wat staat voor medium chain triglycerides of medium chain fatty acids. Dat zijn respectievelijk “triglyceriden (vetmoleculen) met middellange keten vetzuren” en “vetzuren met een middellange keten”.

De opname van MCFA / MCT gebeurt op geheel andere wijze dan die van de LCT. LCT zijn long chain triglycerides oftewel “vetmoleculen met vetzuren met voornamelijk lange ketens”. Vetten met voornamelijk LCT worden in de darm eerst afgebroken tot de basisbestanddelen (te weten glycerol en 3 LCFA vetzuren), om vervolgens in zogeheten chylomicronen via het lymfenstelsel naar de lever of andere weefsels te worden gebracht.

MCFA (middellange keten vetzuren) worden niet in chylomicronen gepakt, maar worden direct aan de bloedstroom afgegeven via de poortader, om vervoerd te worden naar de lever. Het is om deze reden dat de MCFA een ‘koolhydraatkarakter’ toebedeeld krijgen. De MCFA-vetten kunnen namelijk net zo snel als koolhydraten energie leveren.

In het algemeen worden de langeketen vetzuren minder snel door het lichaam als brandstof gebruikt. Het lichaam prefereert korte- en middellangeketen vetzuren als het om brandstof gaat boven langeketenvetzuren.

Dat maakt kokosolie een zeer geschikt alternatief voor hoogglykemische koolhydraten. Deze koolhydraten kunnen het insulinesysteem te zwaar belasten. Kokosolie heeft echter geen enkele negatieve invloed op de insulinehuishouding of de bloedsuikerspiegel.

Kokosolie en micro-organismen

Kokosolie levert 52% laurinezuur en ongeveer 7% caprinezuur. Het lichaam maakt hier respectievelijk monolaurine en monocaprine van. Deze stoffen verhogen de weerstand tegen ongunstige bacteriën en schimmels. Op deze manier verhoogt kokosolie dus de weerstand van het organisme Het aantal micro-organismen waartegen kokosolie actief is, loopt zeer uiteen en gaat van Salmonella tot E. coli tot de botulismebacteriën.

Kokosolie en cholesterol

Kokosolie heeft enkele effecten op de verschillende cholesterolfactoren.
kokosolie helpt de cholesterol-HDL-cholesterolratio te verlagen bij vervanging voor koolhydraten. De ratio hoort kleiner dan 5 te zijn.
kokosolie is goed voor de HDL-cholesterolspiegel
kokosolie helpt de LDL / HDL-ratio te verlagen
kokosolie bij de verlaging van het Lp[a]
Kokosolie verhoogt weliswaar het LDL-cholesterol, maar de plaats van LDL begint verdrongen te worden door HDL en de cholesterol-HDL-cholesterolratio.

De meest verkrijgbare kokosolie wordt gemaakt van de copra van de kokos, dit verkrijg je door kokosnootpulp onder heel hoge temperatuur te drogen en waaruit men dmv solventen kokosolie extraheert, daarna bleekt, ontgeurt en raffineert, waarbij sterolen, lecithine, polyfenolen, carotenoïden, mineralen, vitamine E en andere plantaardige stoffen verwijderd worden. Deze olie smelt rond 30 à 37°C en is vast bij kamertemperatuur.

Extra vierge kokosolie verkrijg je door de pulp een natuurlijke fermentatie te laten ondergaan of door mechanisch persen, is vloeibaar bij 25°C, heeft een heel kleine moleculaire structuur en is heel goed opneembaar door de darmen en door de huid.

Het is belangrijk dat de Extra Vierge Kokosolie van biologische kwaliteit is, ongeraffineerd, niet ontgeurd en ongehard.

De door de Amerikaanse wetenschapper Mary Enig aanbevolen hoeveelheid kokosolie per dag is 2 tot 4 eetlepels. Hierin zit verhoudingsgewijs evenveel laurinezuur (het meest prominente vetzuur in kokosolie, 50%) als baby’s met de moedermelk binnenkrijgen, hetgeen hun weerstand helpt te verhogen tegen ongunstige bacteriën en schimmels. Het lichaam maakt van laurinezuur namelijk het krachtig monolaurine. 2 tot 4 eetlepels kokosolie levert 20 tot 40 gram kokosolie en dat staat gelijk aan zo’n 10 tot 20 gram laurinezuur.
Kokosolie is rijk aan middellange vetzuurketens. Deze worden snel afgebroken en hebben weinig energie en enzymen nodig om opgenomen te worden.

Ze hebben geen enzymen van de pancreas nodig, noch tussenkomst van lever en gal. Dit is nuttig bij mensen met spijsverteringsproblemen, oudere mensen, kleine kinderen en nerveuze mensen.

Nuttig bij mensen met spastische darm, colitis ulcerosa, gastritis, diverticulosis, chronische darmontsteking, ziekte van Crohn, constipatie, glutenallergie omdat voedingsstoffen dan minder worden opgenomen en het lichaam belast wordt met toxische stoffen uit de zieke darm. MCT’s uit kokosolie doen voedingsstoffen zelfs beter opnemen bij mensen met een gedeeltelijk of geheel verwijderde dikke darm.

MCT’s worden eerder als brandstof gebruikt dan als vet opgeslagen. Ze worden 3 keer sneller afgebroken dan lange vetzuurketens. Lange vetzuurketens zoals in visolie en veel plantaardige olieën worden eerder als vet opgeslagen en slechts in tweede instantie als energie gebruikt. MCT’s kunnen het metabolisme met 12% doen stijgen tegenover 4% met lange vetzuurketens en bevatten 10% minder calorieën dan andere vetten. Dit betekent dat ze goed zijn bij de strijd tegen overgewicht.

Een aantal voordelen op een rijtje :

Bevat bestanddelen werkzaam tegen bacteriën, virussen, schimmels, protozoa, gisten. Het gaat om laurinezuur, capronzuur, caprinezuur, caprylzuur, myristinezuur die samen meer dan 70% uitmaken van de vetzuren van kokosolie.

Normaal bestaat 18% van moedermelk uit laurine- en caprinevetzuren die de baby helpen beschermen tegen infecties van schimmels, bacteriën, virussen en protozoa. Voor moeders tijdens de zwangerschap is het dus ook erg nuttig om te gebruiken.

Laurinezuur beschermt de lever en helpt ontsteking tegen te gaan.

Bevat natuurlijk vitamine E en carotenoïden.

Kokosolie als deodorant. Kokosolie bevat van nature bacterie en schimmeldoders en kan ook onder de oksel worden gesmeerd. Dit gebeurt al veel in de tropen. (Biologische) kokosolie onder je oksels voorkomt niet het zweet, maar doodt wel de bacteriën die het zweet omzetten in onaangename geurtjes.

Kokosolie (laurinezuur) kan ook ingezet worden om de Helicobacter pylori te bestrijden, die mede verantwoordelijk is voor het ontstaan van maagzweren.

Kokosolie (caprinezuur, laurinezuur, caprylzuur) kan ingezet worden om Candida albicans te bestrijden, heeft een gunstig effect op je immuunsysteem (gunstig bij chemotherapie en chronische aandoeningen) en kan zelfs tandbederf met 80% verminderen.

Verhoogt de weerstand tegen bacteriën die kunnen leiden tot long-, keel-, oorontsteking, tandbederf, voedselvergiftiging…

Verhoogt de weerstand tegen schimmels en gisten die kunnen leiden tot candida, ringworm, voetschimmel, spruw en andere infecties.

Verhoogt de afweer tegen wormen, luizen en andere, en doodt parasieten.

Vermindert de kans op chronische ontstekingen.

Drie lepels per dag, telkens één bij of voor de maaltijd, doet het schimmelbestand in de darmen verdwijnen. Door het massaal afsterven van schimmels zoals Candida albicans kan je wel tijdelijk hoofdpijn, huiduitslag en diarree ervaren. Men noemt dit ‘afsterf-effect’ ook de reactie van Herxheimer.

Kan helpen ondervoede mensen terug op gewicht te krijgen.

Kokosolie toevoegen aan de maaltijden helpt bijdragen tot een stabiele bloedsuikerspiegel, en hypoglycemie-aanvallen, hongeraanvallen en snacken tussendoor te verminderen.

Door een betere opname van de vetten uit kokosolie bij diabetespatiënten worden vele vitaminen, mineralen en alle vetoplosbare stoffen beter opgenomen.

Kokosolie bevat minder dan 2% meervoudig onverzadigde vetzuren, waardoor de kans op oxidatie door de inwerking van vrije radicalen vermindert.

Zorgt voor een verlaging van hoge bloeddruk en van eiwitten in de urine bij diabetespatiënten.

Transvetten en geraffineerde vetten belemmeren de goede werking van de celmembranen, waardoor glucose de cellen veel moeilijker binnenraakt en de cellen minder gevoelig worden voor insuline. De gezonde vetten van kokosolie zorgen voor een betere insulinewerking.

Kokosolie kan een positief effect hebben op goedaardige prostaatvergroting omwille van de MCT’s.

Uitwendig aangebracht is het goed voor de huid omdat deze een vetlaagje afscheidt die voornamelijk bestaat uit MCT’s, waaronder laurinezuur. Daarnaast is kokosolie licht zuurvormend, wat eveneens goed is voor de huid. Etherische olie van limoen, citroen, mandarijn en sinaasappel toevoegen aan kokosolie zijn wonderbaarlijk voor een jonge, zachte huid (op voorwaarde dat men geen allergie heeft voor deze citrusoliën). Kokosolie is een ideale handcrème maar kan ook gebruikt worden tegen kloven aan de voeten.

Kan ingezet worden bij psoriasis en eczema door inwendig en uitwendig gebruik omwille van de ontstekingsremmende werking.

Kan gebruikt worden als glijmiddel, veel veiliger dan petroleumderivaten zoals vaseline.

Bij vaginale schimmelinfectie kan het aangebracht worden in de vagina.

Gemengd met etherische olie van lavendel, kamille, rozemarijn, roos, bergamot of sandelhout is het een ideale massageolie.

Kan ook gebruikt worden als tandpasta en helpt tandcariës te voorkomen met 80%.

Kan ook gebruikt worden als lippenbalsem.

Het geeft het haar zijn natuurlijke glans terug. Door de heel kleine moleculen kan de olie makkelijker en dieper in de haarschacht binnendringen in vergelijking met bvb. zonnebloemolie en petroleumderivaten (minerale olie). Ook de pels van dieren krijgt meer glans met kokosolie, vooral bij paarden.

Werkt bij sommigen heel goed bij roos, schilfertjes en luizen.

Ideale olie om mee te bakken, wokken, braden, frituren. Omdat het 92% gezond verzadigd vet bevat en slechts 2% meervoudig onverzadigde vetzuren, is het 5 keer minder vatbaar voor oxidatie dan olijfolie. Het kan keer op keer verhit worden op hoge temperaturen zonder dat er zich transvetten en vrije radicalen vormen. Kokosolie is de meest stabiele van alle plantaardige oliën. Frietjes in kokosolie hebben een bijzonder zachte en lekkere smaak. Het is wel goed om de olie regelmatig te filteren door een filterzak. Bijna alle frituuroliën zijn zelfs bij koud gebruik schadelijk door het raffinageproces, de transvetten en oxidatie bij verhitting. Om acrylamidevorming te voorkomen of te beperken is het advies bio aardappelen te gebruiken, extra vierge bio kokosolie en nooit boven de 180°C te verwarmen.

Kokosolie stimuleert de verbranding en doet de lichaamstemperatuur stijgen bij mensen met traag werkende schildklier. Dit wil zeggen dat het bij hen de schildklier activeert. Vrouwen met een traag werkende schildklieren dienen overdreven gebruik van sojaproducten en van heel of gebroken lijnzaad en lijnzaadolie met toegevoegde lijnzaaddeeltjes, pindanoten, pijnboompitten, meervoudig onverzadigde vetzuren, fluoridetandpasta’s en kwik (amalgaamtandvullingen) te vermijden. Ze bevatten alle stoffen die een onderdrukkende werking op de schildklier kunnen hebben.

Helpt om eiwitten en mineralen beter op te nemen. Verbetert de opname van calium en magnesium en ondersteunt de aanmaak van sterken botten en tanden. De MCT’s hebben geen carnitine nodig om verbrand te worden, waardoor zij zorgen voor een betere been/spier versus vet verhouding en kunnen helpen bij de opbouw van spiermassa bij training. Bovendien zorgen deze ketens voor een extra energiebron, naast de bloedglucose en de glycogeen, die na 1 of 2 uur trainen soms al opgebruikt zijn, waardoor het gevaar bestaat de spiereiwitten afgebroken worden als energiebron, als de lichaamsvetten niet goed kunnen aangesproken worden. Kokosolie kan het testosterongehalte verhogen voor meer spieren, minder vet en meer libido.

Mary G. Enig, Ph.D./ Feiten over vetten

Bron: http://supervoeding.mysites.nl/

coconut oil

Advertenties