Raw snacks: hartige tussendoortjes

Dat is wel weer het ‘nadeel’ van raw food. Als je niks bereid hebt als snacks (zoals crackers of koekjes uit de dehydrator), dan kan je niet even snel wat naar binnenwerken. Gelukkig ben ik niet zo’n zoetekauw en ben ik al snel blij met de volgende snel te bereiden snacks.

Avocado. Een rijpe halve avocado in stukjes snijden, daarover wat pompoenpitten gooien samen met Himalaya of Keltisch zeezout, olijfolie vierge (mag lekker royaal) en het sap van een halve limoen. Uiteraard doe ik nog wat vermalen chilipoeder in. Ik koop bij de toko een grote zak gedroogde chilipepers (vlokken of in zijn geheel, zónder zout) en vermaal deze in mijn koffiemaler. Daarna stop ik het in een gerecycled glazen potje.

Tomaat. Hetzelfde doe ik met een grote biologische tomaat. Hier kan je nog varieren met verse basilcumblaadjes en/ of met dungesneden rode ui. Eventueel aftoppen met gedroogde Italiaanse kruiden.

Komkommer. Bij een niet biologische komkommer haal ik de schil eraf. Snij het in dikke plakken en smeer er wat tahin op.  Tahin is een pasta van geroosterde sesamzaadjes. Lijkt qua smaak en structuur op pindakaas, alleen veeeel gezonder. En dus lekkerder. Lekker pittig met wat chilipoeder.

Wortel. Ook lekker met tahin of gewoon zo. En biologische wortels hoef je alleen maar even te wassen.

Bleekselderij. Ontzettend goed voor je! En lekker knapperig. Lekker een dip maken van tahin met limoensap en sesamzaadjes. Chilipeper is natuurlijk een optie.

Jonge kokosnoot. Tja, je moet het maar even in huis hebben. Is vaak te koop bij de grotere toko. Met een groot mes de

Jonge kokosnoot

bovenkant eraf ‘hakken’. Je kunt het vocht meteen drinken met een rietje, of gebruiken voor een smoothie. Daarna het vruchtvlees eruit lepelen. Uiteraard kun je ook dit gebruiken voor een smoothie. Met avocado wordt het lekker romig.

Grapefruit. Het bevat niet alleen veel vitamine C, maar het werkt ondanks zijn zure smaak, heel alkaliserend. In acht of meer partjes snijden en meteen genieten!

Geroosterd zeewier. Te koop bij de grotere toko. Verwar het niet met nori/ zeewier voor de sushi. Ik bedoel de knapperige, ziltige variant als snack (Koreaans). Rijk aan jodium! En dit kun je gewoon uit de zak trekken en meteen aanvallen.

Amandelen. Je kan deze zelf het beste in water weken (met schil). Deze kan je een nachtje laten staan, afspoelen en het velletje eraf halen. Je amandelen zijn dan fris knapperig en daarnaast komen er allerlei enzymen vrij. Dit is beter voor de vertering.

Zaden en pitten. Zie recept ‘Snelle hap met pitten en zaden‘.

Pot kruidenthee. Het zou nog beter zijn om je trek te stillen met een grote pot kruidenthee. Vaak hebben we geen honger, maar dorst. Ik gebruik de biologische kruiden van Het Kruidenrijk. Deze koop ik bij de natuur/ reformwinkel in Tilburg. Je kan ze volgens mij ook op hun website bestellen. Maar varieer wel met smaken.  Ook al kunnen kruiden een heilzame werking hebben, teveel van bepaalde kruiden is ook niet goed.

Advertenties
%d bloggers liken dit: