Weetjes over alfalfa

De meeste supermarkten hebben wel alfalfa in de koeling. Doordat het kiemen zijn, bevat het veel voedingswaarden. Het is in de groei dus het zit nog tjokvol met levensenergie bedoeld voor een groter plantje. Heerlijk bij salades of bij gewokte groenten.

ALFALFA

Alfalfa, of de kiemen van het luzerneklaverblad, komt veel voor in de gematigde klimaatzones van Europa. De plant heeft verschillende zeldzame kwaliteiten. De kiemen van de alfalfa zijn bij ons goed verkrijgbaar. Het heeft een hoog proteïnegehalte dat kan oplopen tot 55%. Daarnaast bevat het aminozuren, die nodig zijn voor de synthese van proteïnen, vitaminen, mineralen waaronder calcium en ijzer, fosfor, zink, koper, selenium en silicium.

Door het ijzergehalte is het geschikt bij bloedarmoede en het bevat ook een plantaardig oestrogeen, coumestrol, en wordt om zijnalfalfa revitaliserende werking daarom ook aanbevolen bij overgangsklachten.

Smaak & aroma:

Alfalfa heeft een zachte, delicate en frisse smaak die goed combineert met salades. Sommige mensen vinden de smaak misschien iets bitter.

Hoe te gebruiken:

Alfalfa wordt in de keuken gebruikt als decoratie bij schotels, in allerlei salades, sandwiches en hors d’oeuvre. Voeg bij warme gerechten de alfalfa pas op het laatste moment toe.

Hoe te bewaren:

Alfalfa is goed afgesloten 2 tot 3 dagen te bewaren in de koelkast. Als hij een muffe aarde geur krijgt kun je hem niet meer gebruiken.

Gezondheidstoepassingen:

– Broze haren en zwakke nagels

– Algemene vermoeidheid

– Preventief tegen aderverkalking

– Behoud van gezond cholesterol level

– menopauze

Tip:

Gebruik regelmatig alfalfa kiemen, het geeft je gerechten een extra dimensie en is ook nog eens heel erg gezond.

Bron: http://www.warriorsforhealth.com/alfalfa.html

Nog meer over Alfalfa:

De vader van alle voeding”. Dit is de naam die de Arabieren heel lang geleden aan Alfalfa gaven. En niet voor niets. Deze grassoort heeft zeer lange wortels, waarmee het in staat is alle belangrijke voedingsstoffen diep uit de grond te halen. Alfalfa is dan ook een zeer voedzaam plantje. Het is een betere bron van eiwitten (20%) dan bijvoorbeeld biefstuk (16,5%). Bovendien worden in dit gewas alfalfmaar liefst 20 van de 22 essentiële aminozuren aangetroffen. Voorts bevat Alfalfa vitamine A, vitamine B-complex, vitamine C, vitamine D, vitamine E en vitamine K, zeer veel mineralen en spijsverteringsenzymen. Alfalfa wordt gebruikt om de geestelijke en lichamelijke prestaties te verhogen.

Daarnaast is het voor diabeten een natuurlijk hulpmiddel om de bloedsuikerspiegel in balans te houden. De saponinen in Alfalfa remmen de lichaamseigen productie van de schadelijke LDL-cholesterol af en helpen de bestaande vaataanslag te verwijderen. Alfalfa bevordert de spijsvertering, heeft een reinigende werking op de darmen en stimuleert de aanmaak van moedermelk. De chlorofyl in alfalfa verwijdert giftige stoffen uit het lichaam en is werkzaam tegen een onprettige lichaamsgeur en slechte adem.

Bron: http://www.deliterranee.nl/gezondeweetjes.html

Advertenties