Groene salade met avocado en massala

Vandaag had ik mijn kliekjesdag, van sla. Ik had nog winterpostelein-, rucola- en veldsla leftovers. Eigenlijk ook spinazie, maar die kan ik morgen nog gebruiken voor een groene smoothie. Uiteraard kun je hiervoor alle soorten bladgroenten gebruiken. Hoe groener, hoe beter! Dit in verband met chlorofyl en dus magnesium.

Dit is echt de ultieme alkalische salade! En niet te vergeten, zoooooo lekker! Al zeg ik het zelf.

Benodigdheden:

– Veldsla/ winterpostelein/ rucola/ spinazie, een groene mix in ieder geval.

– Koriander

'Hindostaanse Massala'

‘Hindostaanse Massala’

– Komkommer

– Avocado

– Limoen

– Rode peper

– ‘Hindostaanse Massala’ (zie foto, verkrijgbaar bij de toko)

– Olijfolie Vierge

– Himalaya of Keltisch zeezout

Mik alle bladgroenten in je ‘slacentrifuger’. Ik weet  niet het precieze woord, maar de bak om je gewassen sla weer droog te krijgen? En pluk van de koriander de blaadjes af en doe die hier ook bij. Had een flink aantal takjes gebruikt, denk stuk of acht?

Na het centrifugeren mag alle sla op een groot bord.

Als je geen biologische komkommer hebt, haal je de buitenkant af met een dunschiller (ivm pesticiden en andere chemische troep). Ik haal zelf ook de zachte binnenkant eruit, anders wordt de salade zo nat. Snij verder wat je nodig hebt in kleine stukjes en leg ze bovenop de salade.

Vervolgens doe je hetzelfde met een halve avocado. Lekker in dunne plakjes.

De (halve?) rode peper mag van de pitjes worden ontdaan en fijn worden gesneden. Deze kan je natuurlijk ook eruit laten, maar ik hou van pittig en gebruik meestal wel een hele rode peper. Verspreid deze over de salade.

Strooi dan wat zout over de salade. Ik gebruik altijd de vingertoppen om te doseren aangezien ik het zout in een glazen potje bewaar. Ideaal. Daarna de massala kruiden. Ten slotte de verse limoensap en olijfolie.

Simpel, groen en lekker op smaak!

De basis is klaar. Je kan het altijd nog pimpen met geroosterde sesamzaden, pompoenzaden en/ of zonnebloempitten. Of met tomaat, paprika, courgette, gebakken aubergine met knoflook en ui, broccoli, wortel etc. Maar het is niet nodig…

Enjoy!

Advertenties