Basis super alkalische groene smoothie

Elke ochtend drink ik zowat deze groene smoothie. Ik vind het eigenlijk wel een beetje naar Biogarde smaken, naar frisse yoghurt. Alleen het ziet er wat groener uit… Het zit in ieder geval vol met mineralen en vitamines en het reinigt je lichaam.

Ik heb maar een simpele blender, maar wel van glas. Dus ik gebruik de kan ook meteen als mijn drinkglas.

Benodigdheden:

– Komkommer

– Avocado

– Limoen

– Spinazie

– Pinch Keltisch of Himalaya zeezout

Dit is de basis voor je groene smoothie. Voor de beginnende groene drinkers, wat bevroren bananenschijfjes, mango, aardbeien of appel in doen voor een zoetere smaak. Of wat honing. Ik ben zelf niet zo’n voorstander om fruit (of honing) te gebruiken in verband met de suikers. Deze suikers zijn overbodig om in te nemen en het zou dus alleen voor de smaak zijn.

Snij een avocado in de lengte door midden, draai aan de beide helften zodat ze van elkaar los komen. En lepel vervolgens de avocado uit zijn schil. Ik gebruik meestal maar één helft en eet vaak ’s avonds de andere helft bij mijn salade.

Doe deze in de blender met de komkommer. Ongeveer eenderde van de komkommer in stukjes. Als deze niet biologisch is, haal ik altijd de schil af met een dunschiller.

Vervolgens het sap van een limoen. Snij deze door midden en haal met je vingers het sap eruit. Zo kan je ook meteen eventuele pitjes opvangen. Wat ik ook altijd doe, is vantevoren het korstje van de navel eraf halen. Ik heb al vaak meegemaakt dat deze in blender viel en deze is dan moeilijk eruit te vissen.

En top het af met (gewassen) spinazie. Ongeveer drie handjes vol? Totdat de blender er vol mee zit. Daarna water erbij, iets meer dan de helft van de blender. Je kan er altijd nog water bij doen als er te weinig vocht is om te blenden. Vergeet de pinch met zout niet!

Uiteraard pimp ik mijn smoothie. Laatste tijd voeg ik zelf aan deze groene smoothie toe: lepel koksolie, gerstegraspoeder, psyllium DSC05754husks (voor de extra vezels), chiazaden en verse koriander.

Je kan ook wat maca aan toevoegen, of in plaats van koriander wat verse munt.

Vaak giet ik een klein gedeelte over in een glazen potje (driekwart vol) afgedekt met keukenfolie en deksel en zet ik deze in de koelkast weg. Later op de dag een ideaal tussendoortje. Doe er dan nog een beetje water bij en schudt het goed. Extra vezels(psyllium) of chiazaden nemen vocht op waardoor het goedje minder vloeibaar wordt.

Als je dit een paar dagen als ontbijt tot je neemt, merk je meteen het verschil op. Kun je nagaan als je dit langer doet…

Advertenties