Yoga en pijnbestrijding (Video)

Veel mensen leven met chronische pijnen. Er is vaak geen uitzicht op genezing en het slikken van pijnstillers is vaak het enige alternatief. Yoga heeft volgens kenners een heilzame werking.

Yoga SKA Anna

Klik op het plaatje om naar de uitzending te gaan

Wat doet yoga?

Yoga heeft een positieve en gunstige uitwerking op het parasympatisch zenuwstelsel waardoor de bloeddruk wordt verlaagd. Het concentreren op de ademhaling en de focus van de ogen op één punt voorkomt het ronddwarrelen van gedachten en maakt dat de gedachtenstroom tot een halt komt. Bovendien helpt het je om in het hier en nu te komen. Het ervaren van stilte in jezelf leidt tot een ontspannen gevoel in lichaam en geest. Bovendien heeft een rustige buikademhaling een gunstige uitwerking op onze manier van denken en doen.

Er bestaat een verband tussen onze mentale, emotionele en psychologische staat en het tempo en de diepte van de ademhaling. Als we bang zijn ademen we hoog in de borst kort in en kort uit. Als we diep ontspannen zijn of slapen nemen we diepe, lange ademteugen. Door ademhalingsoefeningen te doen tijdens yogasessies vergroten we onze mogelijkheden om onze ademhaling te reguleren. Als je ontspannen bent en je ademhaling is rustig en diep, dan zullen je gedachten en je handelen overeenkomstig rustig worden. Focus op de ademhaling houdt je in het hier en nu.

Yoga doe je voor jezelf. Het is belangrijk daarbij de grenzen van jouw lichaam te onderzoeken en te respecteren. Wees zacht voor jezelf als je met yoga aan de gang gaat. Doe het rustig aan, vooral in het begin, en luister naar je lichaam. Het weet zelf heel goed wat het wel en niet kan. Als het ‘stop’ roept, stop dan. Druk of duw niet door. Yoga is géén competitiesport. Er vallen geen punten te winnen als je de houding van een plaatje uit een boek (of website) perfect weet na te bootsen. Als je hard door blijft drukken zul je waarschijnlijk maar weinig plezier aan yoga beleven en kun je jezelf zelfs pijn doen.

Tot slot nog dit. Yoga is géén godsdienst. Het probeert je geen bepaalde zienswijze of leefwijze op te dringen. Yoga is een oosterse wetenschap die ver voor onze jaartelling tot ontwikkeling kwam.
Én yoga is niet slechts voorbehouden aan hen die hun benen in hun nek kunnen neerleggen. Yogimaster Krishnamacharya zei het zo: “Zo lang iemand kan ademen, kan iemand yoga beoefenen. Yoga is voor iedereen!!”

Wees jezelf op de yogamat.
Je mag alles meenemen, behalve je prestatiedrang.
Je zult van alles tegenkomen, vooral jezelf.

Opbouw yogales

Een yogales wordt begonnen met losmaakoefeningen waardoor we de aandacht op het lichaam richten. Daarop volgen oefeningen om de adem te verdiepen. Deze werken kalmerend op lichaam en geest. Dan volgen de yogahoudingen (asana’s) die staand, zittend of liggend worden uitgevoerd. De les wordt afgesloten met een bewuste ontspanningsoefening. Dit alles wordt op een prettige, ongedwongen manier aangeleerd en naar eigen kunnen uitgevoerd.

Bron: http://www.Esvita.nl

Advertenties