Kiemen: een belangrijke bron van hoogwaardige eiwitten

ZADEN KIEMEN: LEUK, LEKKER EN GEZOND!   Heb jij vroeger als kind ook wel eens erwten laten ontkiemen tijdens de biologielessen? Dan weet je vast nog wel hoe verbazingwekkend en spannend het was om een plantje te zien ontstaan uit een klein droog zaadje. Maar zaden kiemen is niet alleen maar leuk, gekiemde zaden zijn ook erg voedzaam en zitten boordevol antioxidanten en andere voedingsstoffen die onze algehele gezondheid ondersteunen en ons immuunsysteem versterken. In dit artikel leggen we je uit wat kiemen zijn, welke zaden voor kiemen in aanmerking komen, wat ze doen in je lichaam en hoe je zelf in je eigen huis zaden kunt gaan kiemen.  Wat zijn kiemen?  Alle planten en boom produceren zaden, peulvruchten, bonen, granen, pitten of noten met als doel de eigen soort voort te laten leven. De zaden en vruchten die zij voortbrengen zitten boordevol energie die als voeding dient voor het nieuwe plantje dat uit dit zaadje ontstaat. Kiemen zijn dus jonge plantjes die net uit hun zaadje zijn gegroeid. Toch gaat een zaadje niet zomaar ontkiemen, het dient zich in de juiste omgeving met de juiste temperatuur, licht, vochtigheidsgraad en voedingsboden te bevinden om tot ontkiemen over te gaan. Als je een zaadje in een droog potje stopt en midden in de zon bewaart is de kans klein dat het gaat ontkiemen. Leg je het zaadje echter in een vochtig bakje en bewaar je deze op een donkere warme plek, dan zul je na een tijdje zien dat het gaat kiemen. Het hangt af van de zaadsoort wat de meest ideale omstandigheden zijn waarin een zaadje gaat ontkiemen en hoelang de ontkieming duurt.  Waarom zijn kiemen zo gezond?  Zaden, noten en pitten hebben op zichzelf al een hele goede voedingswaarde, maar via wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat de hoeveelheid vitamines, mineralen, eiwitten, enzymen en nucleïnezuren in de zaden enorm toenemen als je ze gaat kiemen. Daarnaast zijn kiemen zeer rijk aan antioxidanten, en die spelen een belangrijke rol bij het versterken van ons immuunsysteem en zorgen ervoor dat vrije radicalen, die het DNA in cellen beschadigen en het verouderingsproces versnellen, in ons lichaam onschadelijk worden gemaakt. Door het kiemproces worden de voedingsstoffen in de zaadjes en pitten bovendien veel beter opneembaar voor het lichaam, waardoor je per saldo meer goede voedingsstoffen binnen krijgt. Ook helpen kiemen bij het reguleren van de zuurtegraad in het lichaam en is het aangetoond dat gekiemde zaden veel minder snel allergische reacties veroorzaken. Genoeg reden dus om veel meer kiemen te gaan eten! Tegenwoordig kun je in de betere groentewinkel en natuurvoedingswinkel veel verschillende kiemgroenten vinden, maar de beste en goedkoopste manier is nog altijd zelf zaden te gaan kiemen.  Wat kan ik allemaal gaan kiemen?  Eigenlijk kun je alle eetbare zaden, peulvruchten en pitten kiemen. Het enige probleem is dat sommige zaden heel makkelijk en snel te kiemen zijn, terwijl andere zaden wat meer tijd nodig hebben en ook wat veeleisender zijn wat betreft de temperatuur en vochtigheid. Ook smaakt elke kiem weer anders, dus uiteindelijk kun je het beste jouw smaakpapillen laten bepalen welke kiemen het beste bij jou passen.  Type zaad	Eigenschappen  Alfalfa	 Frisse licht nootachtige smaak. Rijk aan plantaardige eiwitten, vitamine A, B11, C, D, E en K en mineralen. Geeft veel energie. Lekker in lunchgerechten, salades en smoothies.  Broccoli	 Milde frisse broccolismaak. Vermindert maagklachten omdat deze kiemen veel sulforafaanglucosinolaat bevatten dat groei van de Helicobacter pylori bacterie afremt. Heerlijk in lunchgerechten en salades.  Erwten	 Frisse en knapperige bijna aspergeachtige smaak (vandaar de bijnaam “Erwtenaspergekiemen”). Bron van magnesium, ijzer, fosfor, vitamine A, B1, B3, B5, B11 en C). Perfect in salades en lang houdbaar in de koelkast.  Gierst	 Milde volle smaak, lekker in ontbijtgerechten en smoothies. Rijk aan vitamine B1, B2, en C.  Dit is een samenvatting. Er zijn nog veel meer zaden en peulen die je kunt kiemen. Ze staan niet in deze lijst  maar worden genoemd in het volledige artikel op de Maximale Gezondheid ledensite.    Wat is de snelste en makkelijkste manier om te kiemen?  Thuis je eigen zaden kiemen is heel erg eenvoudig. Het enige dat je nodig hebt is een grote glazen pot zonder deksel, vers water, een stukje kaasdoek of katoen en een elastiekje. Daarnaast heb je (bij voorkeur biologische) kiemzaden nodig. Dit zijn zaden die geheel onbewerkt zijn en dus niet verhit zijn geweest, want alleen levende zaden zijn in staat om te ontkiemen. Kiemzaden zijn onder andere te koop bij natuurvoedingswinkels en online winkels. Heb je alle spullen bij elkaar verzameld en de kiemzaden gekocht, dan kun je met kiemen beginnen. In het volledige artikel over Kiemen op de ledensite van Maximale Gezondheid leer je stap voor stap hoe je zelf kunt gaan kiemen.  Recepten  Zoals je al in het overzicht hebt kunnen zien kun je kiemen op talloze manieren gebruiken: in salades, rauwkost, smoothies, ter garnering bij vis- of vleesgerechten of als smaakmaker in ontbijt- of lunchgerechten. Om je alvast wat inspiratie te geven volgt hier een overheerlijk recept voor 2 personen waarin kiemen zijn verwerkt.  Lunchsalade met linzen, linzenkiemen en kerstomaatjes  Ingrediënten:  - 200 gram gedroogde linzen - biologisch groentebouillonblokje - kokosolie - extra virgin olijfolie - 1 teentje knoflook - 2 uien - 1 bakje kerstomaatjes - versgemalen peper - Himalayazout (optioneel) - 1 handje linzenkiemen - 1 krop Romeinse sla  Bereiding: Spoel de linzen goed af, kook ze met een groentebouillonblokje in ongeveer 40 minuten beetgaar en giet ze daarna af. Snijd ondertussen de uien in ringen en halveer de kerstomaatjes. Verhit zodra de linzen gaar zijn een theelepeltje kokosolie in een koekenpan en bak hierin de versgeperste knoflookteentjes en uiringen tot ze glazig zien. Voeg dan de tomaatjes toe en bak deze even mee. Schep nu voorzichtig de beetgare linzen erdoor en breng het op smaak met versgemalen peper, een scheutje olijfolie en eventueel een snufje Himalayazout. Was de slabladeren en leg deze op een bord. Schep het linzenmengsel erover en garneer de salade met linzenkiemen.  Dit is een samenvatting van het artikel “Kiemen: leuk, gezond én lekker” op de Maximale Gezondheid ledensite, waarin je leert wat kiemen zijn, welke zaden je kunt gebruiken om te kiemen en wat ze doen in je lichaam. Ook wordt in dit artikel stap voor stap uitgelegd hoe je zelf in je eigen huis zaden kunt gaan kiemen.  Bron: http://jessevandervelde.com/zaden-kiemen-leuk-gezond-en-lekker/

Heb jij vroeger als kind ook wel eens erwten laten ontkiemen tijdens de biologielessen? Dan weet je vast nog wel hoe verbazingwekkend en spannend het was om een plantje te zien ontstaan uit een klein droog zaadje. Maar zaden kiemen is niet alleen maar leuk, gekiemde zaden zijn ook erg voedzaam en zitten boordevol antioxidanten en andere voedingsstoffen die onze algehele gezondheid ondersteunen en ons immuunsysteem versterken.

In dit artikel leggen we je uit wat kiemen zijn, welke zaden voor kiemen in aanmerking komen, wat ze doen in je lichaam en hoe je zelf in je eigen huis zaden kunt gaan kiemen.

Wat zijn kiemen?

Alle planten en boom produceren zaden, peulvruchten, bonen, granen, pitten of noten met als doel de eigen soort voort te laten leven. De zaden en vruchten die zij voortbrengen zitten boordevol energie die als voeding dient voor het nieuwe plantje dat uit dit zaadje ontstaat. Kiemen zijn dus jonge plantjes die net uit hun zaadje zijn gegroeid. Toch gaat een zaadje niet zomaar ontkiemen, het dient zich in de juiste omgeving met de juiste temperatuur, licht, vochtigheidsgraad en voedingsboden te bevinden om tot ontkiemen over te gaan. Als je een zaadje in een droog potje stopt en midden in de zon bewaart is de kans klein dat het gaat ontkiemen. Leg je het zaadje echter in een vochtig bakje en bewaar je deze op een donkere warme plek, dan zul je na een tijdje zien dat het gaat kiemen. Het hangt af van de zaadsoort wat de meest ideale omstandigheden zijn waarin een zaadje gaat ontkiemen en hoelang de ontkieming duurt.

Waarom zijn kiemen zo gezond?

Zaden, noten en pitten hebben op zichzelf al een hele goede voedingswaarde, maar via wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat de hoeveelheid vitamines, mineralen, eiwitten, enzymen en nucleïnezuren in de zaden enorm toenemen als je ze gaat kiemen. Daarnaast zijn kiemen zeer rijk aan antioxidanten, en die spelen een belangrijke rol bij het versterken van ons immuunsysteem en zorgen ervoor dat vrije radicalen, die het DNA in cellen beschadigen en het verouderingsproces versnellen, in ons lichaam onschadelijk worden gemaakt.

Door het kiemproces worden de voedingsstoffen in de zaadjes en pitten bovendien veel beter opneembaar voor het lichaam, waardoor je per saldo meer goede voedingsstoffen binnen krijgt. Ook helpen kiemen bij het reguleren van de zuurtegraad in het lichaam en is het aangetoond dat gekiemde zaden veel minder snel allergische reacties veroorzaken. Genoeg reden dus om veel meer kiemen te gaan eten! Tegenwoordig kun je in de betere groentewinkel en natuurvoedingswinkel veel verschillende kiemgroenten vinden, maar de beste en goedkoopste manier is nog altijd zelf zaden te gaan kiemen.

Wat kan ik allemaal gaan kiemen?

Eigenlijk kun je alle eetbare zaden, peulvruchten en pitten kiemen. Het enige probleem is dat sommige zaden heel makkelijk en snel te kiemen zijn, terwijl andere zaden wat meer tijd nodig hebben en ook wat veeleisender zijn wat betreft de temperatuur en vochtigheid. Ook smaakt elke kiem weer anders, dus uiteindelijk kun je het beste jouw smaakpapillen laten bepalen welke kiemen het beste bij jou passen.

Type zaad Eigenschappen

Alfalfa
Frisse licht nootachtige smaak. Rijk aan plantaardige eiwitten, vitamine A, B11, C, D, E en K en mineralen. Geeft veel energie. Lekker in lunchgerechten, salades en smoothies.

Broccoli
Milde frisse broccolismaak. Vermindert maagklachten omdat deze kiemen veel sulforafaanglucosinolaat bevatten dat groei van de Helicobacter pylori bacterie afremt. Heerlijk in lunchgerechten en salades.

Erwten
Frisse en knapperige bijna aspergeachtige smaak (vandaar de bijnaam “Erwtenaspergekiemen”). Bron van magnesium, ijzer, fosfor, vitamine A, B1, B3, B5, B11 en C). Perfect in salades en lang houdbaar in de koelkast.

Gierst
Milde volle smaak, lekker in ontbijtgerechten en smoothies. Rijk aan vitamine B1, B2, en C.
Dit is een samenvatting. Er zijn nog veel meer zaden en peulen die je kunt kiemen. Ze staan niet in deze lijst maar worden genoemd in het volledige artikel op de Maximale Gezondheid ledensite.
Wat is de snelste en makkelijkste manier om te kiemen?

Thuis je eigen zaden kiemen is heel erg eenvoudig. Het enige dat je nodig hebt is een grote glazen pot zonder deksel, vers water, een stukje kaasdoek of katoen en een elastiekje. Daarnaast heb je (bij voorkeur biologische) kiemzaden nodig. Dit zijn zaden die geheel onbewerkt zijn en dus niet verhit zijn geweest, want alleen levende zaden zijn in staat om te ontkiemen. Kiemzaden zijn onder andere te koop bij natuurvoedingswinkels en online winkels. Heb je alle spullen bij elkaar verzameld en de kiemzaden gekocht, dan kun je met kiemen beginnen. In het volledige artikel over Kiemen op de ledensite van Maximale Gezondheid leer je stap voor stap hoe je zelf kunt gaan kiemen.

Dit is een samenvatting van het artikel “Kiemen: leuk, gezond én lekker” op de Maximale Gezondheid ledensite, waarin je leert wat kiemen zijn, welke zaden je kunt gebruiken om te kiemen en wat ze doen in je lichaam. Ook wordt in dit artikel stap voor stap uitgelegd hoe je zelf in je eigen huis zaden kunt gaan kiemen.

Bron: http://www.jessevandervelde.com

Advertenties